درمان ریشه

درمان ریشه به بخشی از درمانهای دندانپزشکی اطلاق میشود که توسط دندانپزشک عمومی و یا متخصص درمان ریشه جهت از بین بردن عفونت و آبسه های دندانی انجام‌ می پذیرد و در نهایت جسم دندان با وجود حذف بافت عصبی- عروقی حفظ می گردد  .

عفونت در ریشه های دندانی اغلب همراه با درد دندان هستند اما برخی هم بدون درد می باشند.
در بسیاری از موارد ، بیماران به علت نداشتن درد و علائم از نیاز به درمان ریشه ی خود متعجب می گردند اما باید مطلع باشیم که گاهی اوقات ،بیمار هیچ گونه علائم درد ، آبسه و حتی حفره ی قابل مشاهده ای بر روی دندان خود ندارد، اما پس از بررسی رادیو گرافی مشخص می گردد که نیاز به درمان ریشه جهت حفظ دندان، قطعی می باشد .

زمانی که پوسیدگی های دندانی گسترش پیدا کرده و به بافت عصبی عروقی مرکز دندان راه پیدا میکنند( و یا گاهی نیز بدون پوسیدگی و در اثر ضربه ی قدیمی به دندان)، بیمار درد متوسط تا شدیدی را در دندان خود احساس خواهد کرد، این دردها اغلب به صورت خود به خود و ضربان دار بوده و در هنگام خوابیدن به شدت اش افزوده می شود.(تاکید می شود که گاهی هیج گونه درد و علائمی توسط بیمار دریافت نمی شود اما نیاز به درمان ریشه قطعی می باشد.)

تمام دردهای دندانی به معنی درگیری عصب دندان نیستند و جهت تشخیص قطعی، بیمار باید توسط دندانپزشک معاینه شده و با بررسی علایم بالینی، رادیوگرافی و شرح حال ،طرح درمان نهایی صادر شود.پس از تشخیص نیاز به درمان ریشه(عصب کشی) و بعد از بی حسی موضعی ،تمام نسج پوسیده و عفونی تاج دندان برداشته خواهد شد و با ایجاد حفره دسترسی جهت رسیدن به بافت عصبی عروقی مرکز دندان ( پالپ دندان) این بافت عفونی از داخل دندان و کانال های ریشه ی ای خارج شده و تمام این فضا ها کاملا تمیز خواهند شد .درمان ریشه ی هر دندان،معمولاً در یک یا دو جلسه پایان می پذیرد.گاهی اوقات بیمار بدلیل عفونت انتهای ریشه ها و یا التهاب شدید ، پس از انجام درمان نیز،چند روز درد خواهد داشت .در این موارد دندانپزشک با تجویز داروهای مناسب، جهت کنترل درد ،التهاب و حتی گاهی تورم اطراف دندان،اقدام خواهد نمود.
 به دلایل مختلف گاهی اوقات درمان ریشه موفقیت آمیز نبوده و شکست می خورد .در این موارد کانال های ریشه ی دندان مذکور باید مجددا پاک سازی شده و به خوبی با مواد تمیزکننده شستشو داده شوند و دوباره با مواد مخصوص(گوتاپرکا) پر شوند. به این درمان اصطلاحا عصب کشی مجدد(ری اندو) گفته میشود که درمانی پیچیده تر و پر هزینه تر است.
 جراحی های نوک ریشه(جراحی اپیکو) آخرین خط از درمانهای تخصصی ریشه دندان هستند که معمولا بعد از عدم پاسخ گرفتن از درمان مجددِ(با کیفیت) ریشه انجام‌ می شوند.

بدیهی است انتخاب دندانپزشک حاذق و مرکز درمانی معتبر کمک می کند تا احتمال هزینه های بیولوژیکی و اقتصادی اضافی برای بیمار کاهش یابد.
 کلینیک دندانپزشکی آبادیس در تمام درمانهای تخصصی و پیچیده ریشه با همکاری کادر درمانی مجرب و متخصص، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.